maandag 14 december 2009

Stijntje trapt na

Op 5 oktober schokte Stijn Stijnen, rots in de branding bij Club Brugge, heel voetbalminnend België. Stijnen was niet tevreden met de nieuwe bondscoach. Hij zei het niet met zoveel woorden, maar daar kwam het toch op neer. Stijntje kon blijkbaar niet tegen het feit dat Advocaat hem niet meteen als numero uno beschouwde. Een normale reactie van een nieuwe trainer, behalve voor Stijn.

Iets meer dan twee maanden na het treurige afscheid laat Stijntje weer van zich horen. Hij vindt het ongehoord dat kersvers bondscoach Dick Advocaat een contractaanbieding van AZ heeft aanvaard. Twee jobs als trainer combineren is voor Stijntje heiligschennis, met Advocaat als grote zondaar.

Laten we even de feiten op een rijtje zetten:

Dick Advocaat begon vroeger dan voorzien aan zijn ambtstermijn als baas van onze nationale voetbalhelden.
AZ Alkmaar kan geen deuk meer in een pak boter voetballen en stampt trainer Koeman buiten.
Een voetbalclub zonder trainer is als een rallywagen zonder copiloot: racen gaat wel, maar vroeg of laat vlieg je genadeloos uit de bocht. AZ gaat dus in allerijl op zoek naar een waardige vervanger die snel en kort (voor een half seizoen) inspringen kan.
Dick Advocaat is bondscoach van de Rode Duivels en zit voor de rest met zijn vingers te draaien.
De Rode Duivels spelen in het komende halfjaar welgeteld 1 wedstrijd. Zonder enig belang dan nog.
Advocaat krijgt een contract voorgeschoteld dat eindigt aan het einde van het huidige seizoen. Dit was ook de voorwaarde voor het aannemen van het contract.
Stijn Stijnen pikt dit niet en laat dit aan heel de wereld weten.

Het kan aan mijn onnoemelijk klein aandeel van mensenkennis liggen, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat Stijntje al wat spijt heeft van zijn beslissing in oktober. Heeft hij niet overhaast besloten om de nationale ploeg te laten, terend op arrogantie en zelfbeklag? En heeft Stijntje niet makkelijk spreken als hij toch niet meer geselecteerd wil worden?

Advocaat was formeel in zijn reactie op de schreeuw naar aandacht van Stijnen:

Stijnen mag zeggen wat hij wil. Er is vrijheid van meningsuiting. Maar dit is de kritiek van een gefrustreerde sporter. Stijnen heeft zichzelf buitenspel gezet. Als hij zich niet afgemeld had, zou ik hem zeker opgeroepen hebben. Ik heb enkel gezegd dat hij zich net als iedereen zou moeten bewijzen.

Omdat Advocaat zelf een voetbalmetafoor gebruikt, zal ik me er ook maar aan bezondigen.
Het enige wat Stijnen hier doet, is natrappen, na wat al van in het begin een domme fout was.
En voor natrappen krijg je normaal rood. Al zitten al onze scheidsrechters momenteel in tweede klasse.

Of was Stijnen gewoon consequent? Hij gaf immers zelf vrijwillig zijn "duobaan" op. Beschouwde Stijnen in zijn jaren als Rode Duivel werkgever Club Brugge dan ook als een klusje? In ieder geval: dankjewel Stijn. Dankzij jou erger ik me weer en lijken mijn bijdrages aan mijn eigen blogexperiment nergens naar.

1 opmerking:

  1. Hah, goed geschreven. Ik ben hier terecht gekomen door het googelen van "stijnen" en "natrappen". Dat is inderdaad precies wat hij deed.

    Mij persoonlijk viel op dat de heer Stijnen de het onmogelijk acht dat er een andere Belgische keeper beter is als hem. Ik kan er persoonlijk wel enkele opnoemen, vooral als je ziet hoe Stijnen soms geheel naast makkelijke afstandsschoten grijpt. Dat heb ik geen Belgische keeper zien doen buiten hem. Verregaande pretentie heet dat.

    Dat natrappen is trouwens typisch voor Stijnen. Als hij zich tekort gedaan voelt in een wedstrijd, volgt er geregeld een ernstige fout van zijn kant met nu en dan rood tot gevolg.

    Stijnen doet aan natrappen. Zowel op als naast het veld. Misschien zijn spelers met dit soort eigengereide attitudes wel een belangrijke oorzaak voor de malaise bij de duivels. Knap gezien van advocaat!

    BeantwoordenVerwijderen